nyári gumi

Tavasszal, ha az átlaghőmérséklet meghaladja a 7 ºC-ot, a téli gumikat érdemes nyárira cserélni.

nyári gumi anyaga lágyabb,  mintázata nem olyan mély

nyári gumiA nyári gumi anyaga lágyabb, ugyanakkor a nagy melegben sem lágyul meg túlságosan és nem melegszik fel extrém mértékben.

A nyári gumi mintázata nem olyan mély, mint a téli gumié, bordái hosszanti és kifelé ívelő árkokat tartalmaznak, mert ez alkalmas a kerék alá kerülő csapadék elvezetésére.

A nyári gumi anyaga hideg levegőn merevvé válik.

Nem alkalmas arra, hogy a jó felfekvés révén megfelelő tapadást biztosítson az úton, nem tudja követni az út egyenetlenségeit. Emiatt ugrál, dobálja az autót. Romlik a fékhatás is, ugyanazon a téli úton nyári gumival a féktáv akár kétszerese lehet, mint a téli gumival.

Mi van, ha elhagyjuk a szezonális gumicserét?

A szezononkénti gumicsere lényege az, hogy mindkét időszak időjárási körülményei és útviszonyai mellett a megfelelő tulajdonságokkal rendelkező gumikkal autózhassunk és így megőrizhessük a közlekedés biztonságosságát.

A mérnökök a különféle autógumi-típusokat úgy fejlesztik ki, hogy adott céllal a lehető legjobbat hozzák ki belőlük. A tapadás, úttartás, fékhatás mind jó nagy részt a gumi kialakításán múlik. A nyári gumi a téli viszonyok között pont olyan rossz menettulajdonságokkal rendelkezik, mint a téli gumi nyáron.

Nagy melegben is sokkal kisebb a fékhatás, ha téli gumi van az autón, mintha rendeltetésszerűen nyári gumikkal autóznánk. Ugyanakkor a téli gumi hamarabb felmelegszik, így nyári melegben nagyobb a durrdefekt veszélye.

Nagy a gördülési ellenállása, ami megnöveli a fogyasztást, nő a rázkódás és a menetzaj is sokkal nagyobb vele a meleg, száraz aszfalton.

A nyári gumi télen olyan mértékben megmerevedik, hogy nem tudja követni az aszfalt egyenetlenségeit, így nem fekszik fel jól az útra, pattog, rossz a kocsi úttartása. Nyáron gyorsabban kopik és rövid idő alatt elveszíti a felületén kialakított lamellákat, ezért a négy évszakban használt téli gumi már a téli viszonyok között sem fog olyan jól szuperálni.

négy évszakos autógumi

Vannak gyártók, akik ún. négy évszakos autógumikat is kínálnak. A szakemberek nem javasolják ezek használatát, hiszen ezek a gumik olyan „hibridek”, amelyek igyekeznek mindkét fajta gumi előnyeit egyesíteni, amivel mindkét irányba rontják saját hatékonyságukat.

A hibrid jellemzőkkel rendelkező termékekkel az a baj, hogy az egymásnak feszülő tulajdonságcsoportokat pont a szembenállás miatt középérték körül kell tartani. Ez azt jelenti, hogy pl. a négy évszakos gumi tapadása pont szélsőséges körülmények között nem lesz megfelelő, mínusz 10 és plusz 40 fok körül.